Wednesday 29 February 2012

Backdated Synopsis IV

Sepertama2nya nak minta ampun banyak2. last update 26 januari sebulan yg lepas.. apadaa aku nih. hahhaa
ada beberapa kekangan yg mengakibatkan aku tak update blog. Kekangan terbesar adalah sekali miss, pastu mmg miss terus punya.. attitude hampes nih.

hmm... seperti yg dijanjikan bacdated synopsis IV adalah utk list down rawatan2 moden yg pernah aku cuba.
Sebenarnya inilah method yg paling sikit aku boleh listkan. Pelik kan? tapi sebab utamanya adalah kekangan financial. "Seorang yg bekerja dlm sektor swasta tanpa sebarang medical benefit" adalah frasa yg kerap kali bertayangan dalam kepala otakku. Apabila benda ni terlalu banyak menghasut kepala otak aku, akhirnya aku jadi patah semangat.

Yang aku paling berani buat, pegi klinik mintak advise nak regularkan period. (yaa..sbb pegi klinik panel under abam bleh free). Maka beberapa kalilah aku diberi pil2 hormon seperti pil perancang dan sebagainya.
(org kata bleh gemok sbb makan ni jugak.. tapi aku rasa aku gemok sbb aku ketensenan..hahaa)

Sehinggalah satu hari, cik temah atau lebih pemes dengan nama longan bagitau masa tgh ada bleeding yg terlebih. Cik temah cakap, pegi kat emergency sepital (sepital gomen yg mana dirahsiakan jelah..kang kena saman lak) pastu nanti mintak rujuk pakar. Aku pun buat la seperti yg dicadangkan. Dan ya aku dirujuk pada pakar kat situ. pegi timbang2.. terkejut badak haa kau.. 94kg.hahaa
Aku buat semua test yg disuruh, blood test, hsg dan sebagainya. Begitu jugak abam. Abam __isi tempat kosong____ (aku da cakap takmo cite pasal abam kan..kikiki). Aku lak doc cakap hormon progesterone kurang sikit. Aku pun tengok report tu. Yep, jatuh sket dari skala yg sepatutnya..
Tapi aku tak puas ati bila dia suruh aku dtg 6 bulan kemudian.. dgn kehilangan 20kg.. siap bg idea suruh pi slimming centre without sebijik ubat pun. Being over sensitip, aku mmg kecit ati la.. bukan pasal kata aku gemok. tapi pasal soh pegi slimming centre tu. Kalau aku mampu pegi situ..konpom2 aku dah pegi pakar2 gynea swasta yg pemes2!
Semangat aku jatuh lagi.. aku tak pergi appoiment yg lepas 6 bulan tu. Berat aku? turun naik tak banyak beza pun. Beberapa bulan lepas dari tarikh appointment tu, abam bgtau nak pindah Klang. Sah2 la lagi aku tak sambung dah jumpa doc tersebut.

Itu sajalah treatment versi moden aku.. hehehe

Supplement yg aku ambil:

- EPO 1000mg per day (skrg aku tgh tak ambil sbb aku ada baca yg ia mmg membantu regularkan period tapi dia mcm tak berapa membantu ovulasi)
- vit C 1000mg per day hehe..
- folic acid.. not sure how many mg.

hah tu jela..

Aku expect entry akan pendek sesangat.. pendek tak?
hehehe.. sbb aku dah gedik nak buat entry lain dan entry yg ni mmg isi dia pendek aja.. :P




No comments:

Post a Comment